woensdag 11 augustus 2010

boerderij

Wiljo was boer, zijn vader ook, zijn vader ook, zijn vader ook en zo kan ik nog heel lang doorgaan. Zal één van onze kinderen ook de boerderij weer overnemen? Ik vraag het me af. Willem wordt, geloof ik, geen boer. 't Is dat ik hem naar buiten stuur, maar anders zat hij hele dagen met zijn neus in de boeken of zat hij te computeren. Als hij dan maar buiten is, vermaakt hij zich bijzonder goed. Met stokken, stenen, in sloten, tussen struiken (mmm, bramen...) Maar hij loopt zelden met Wiljo bij de varkens en vindt akkers bewerken saai.
Dan Bo... ik zie haar wel op een boerderij wonen. Zij vindt het bij tijd en wijle interessant om met haar vader mee te lopen en hem al serieus te helpen. Ze is niet gauw bang voor een beetje bloed en kan net zo hardvochtig zijn als haar vader. En dat moet je natuurlijk wel een beetje zijn. Die beesten gaan tenslotte naar de slacht en alles wat op deze boerderij gebeurd staat in het teken daarvan.
Misschien Nena. Tot mijn grote schrik zag ik haar gisteren een zeug insemineren. "O dat doe ik wel vaker hoor", was haar reactie. Ze vindt het fijn om met Wiljo mee te lopen (maar ze is altijd graag bij hem in de buurt) en te helpen. Wanneer opa op de tractor rijdt, zit te er graag bij op. Haar hoef ik niet naar buiten te sturen. Zij rent plots naar boven, komt in haar oude kleren weer beneden, belt Wiljo op om te vragen waar hij is en is dan de rest van de dag buiten.
Van mij hoeft niemand de boerderij over te nemen. Van Wiljo ook niet. Ik hoop dat we over zo'n twintig jaar de boerderij goed kunnen verkopen en dat we dan nog in het dorp gaan wonen. Al geniet ik ook zeker van zo'n oogstdag.



1 opmerking:

  1. Mooie column! Maar wat een prachtige foto's Koko! Die van Bo tegen de boom vind ik schitterend!

    BeantwoordenVerwijderen